Ontkalken met azijn

Naast verloofde, ben ik ook huisvrouw. Eigenlijk gewoon een vrouw die veel thuis is, in mijn geval dan. Doordat ik nogal druk kan zijn (vooral in mijn hoofd) en vrij snel overweldigd raak door de grootsheid van dingen, zoek ik steeds naar manieren om het huishouden op orde te krijgen en zo ook rust in mijn hoofd te creëren. Plannen is hier een onderdeel van, maar belangrijker nog is de praktijk.

Mijn vriend en ik wonen nu bíjna twee maanden samen. Hiervoor woonde ik op mezelf, in een soortgelijk hoekhuis, met drie slapkamers. Hij zat op kamers en had dus alleen een woon/slaapkamer inclusief keuken met badkamer. Evengoed was het samenvoegen van ons beide hebben en houden niet niets.

Zelf ben ik een verzamelaar; papieren zakken, boodschappen lijstjes, visite kaartjes, mooie verpakkingen, glazen potjes.. noem het maar op. Maar bovenal: fysieke herinneringen, ook wel herinnerdingen genoemd. Ook mijn vriend kan er wat van, vooral in de vorm van zijn Consoles & Games collectie. Dit maakt dat we nu samen eigenlijk té veel spullen hebben voor in ons lieve huisje, ook al heeft deze óók nog eens een zolder kamer en garage!

Sinds vorige week ligt de vloer in de zolderkamer eindelijk. Mijn plan was om dan het vloerkleed van de woonkamer naar zolder te verplaatsen, om daar op te kunnen zitten en samen onze spullen uit te zoeken. Zo gezegd zo gedaan, zondag begonnen we hier aan. Wat een werk! Want we nemen echt élk voorwerp één voor één onder de loep, en werken dan ook doos voor doos. Maar, wat een heerlijke klus. Er komen zoveel voorwerpen langs waarbij we ieder een verhaal hebben. We doen ideeën op, komen er achter wat belangrijk voor ons is en maken beslissingen voor ons samen. Want we zijn nu écht onze levens aan het samenvoegen! Óns project.

Doordat het plaats geven van spullen sinds de verhuizing twee maanden geleden nu eindelijk een beetje in gang begint te komen, lukt ook het huishouden me weer beter. Ik heb de smaak te pakken, en heb vandaag iets uitgeprobeerd wat heel goed werkte: ontkalken met azijn.

In Enschede bevat het water véél meer kalk dan hier in de kop van Noord-Holland. Dit zie je terug in mijn (nu onze!) waterkoker, maar ook de hangbakjes met zuignapjes die in mijn badkamer hingen. Deze laatste heb ik vandaag ontkalkt. Hoe? Simpel.

Ontkalken met azijn

  • Laat de wasbak (of emmer/teil, als je dat liever hebt) vol lopen met warm/heet water
  • Gooi er een scheutje azijn bij
  • Leg de te ontkalken plastic voorwerpen in de wasbak
  • Laat weken, zelf heb ik niet op de tijd gelet maar het er weer uit gehaald toen ik mijn handen ging wassen (na een paar uur, haha)
  • Spoel goed af
  • Droog af.

Ik wist het wel, dat je voorwerpen kunt ontkalken met azijn. Maar doordat ik vaak heel erg vast zit aan vaste gewoontes/handelingen, had ik het nog niet uitgeprobeerd. Hopelijk kan ik volgende week een andere ZELF TOEGEPASTE tip of trick met jullie delen! Bijvoorbeeld die tip van mijn lieve vriendinnetje voor de ramen…

Laten we het huishouden lekker vrolijk maken!

Leave a Reply

