Trouwbudget

My fiancé and I, zondags zijn wij na het ontbijt graag bezig met Wedding Planning. Nou ja, graag, het was eerst wel even schrikken en slikken voor hem hoor. Maar inmiddels hebben we meer overzicht over onze nieuwe (financiële) situatie en het samenwonen, zijn we bij een Trouwbeurs in Alkmaar geweest, hebben we besloten hoe ‘groot’ (eerder klein tot middelgroot) onze trouwdag wordt. Nu heeft hij ook meer een beeld van wat hij wil en wat hij niet wil, waar hij veel en waar hij minder voor over heeft.

Dus, vandaag konden we het voor het eerst over het budget hebben! Spannend!
De planning voor de dag en alles wat daar bij komt kijken, houd ik bij op The Perfect Wedding. Over deze website schreef ik ook in mijn eerste logje over wedding planning. Hier sla ik ook andere informatie en inspiratie op, heel erg leuk. Ook op de website Top Trouw Locaties, waar over ik schreef in mijn eerste logje over wedding planning, heb ik informatie over de kosten voor een huwelijksdag gevonden. Maar het meest hebben wij denk ik nog gehad aan de informatie op Gemiddeld Gezien. Daarom neem ik een deel van deze informatie hier over.

Trouwbeurs AZ

Instagram foto gemaakt door mij,
inhoud van de goodiebag van Trouwbeurs Alkmaar.


Wat kost een bruiloft gemiddeld?
Iedereen die besluit om te gaan trouwen weet dat een bruiloft veel geld gaat kosten. Wat de gemiddelde kosten voor een bruiloft zijn hangt vooral heel erg van jezelf af. Als je kiest voor een grote bruiloft met veel gasten op een hele mooie locatie dan kun je er van uitgaan dat deze kosten een stuk hoger zijn dan als je kiest voor een kleine bruiloft. Gemiddeld geeft een bruidspaar voor een bruiloft ongeveer 12.000 euro uit.

Waar bestaan de kosten van een bruiloft uit?
Hieronder vind je een overzicht van de gemiddelde kosten van een bruiloft. Uiteraard zijn dit gemiddelden en kun je het zelf goedkoper of juist duurder maken!

Gemeentehuis – gemiddeld 500 euro
Trouwjurk en trouwpak – gemiddeld 2000 euro
Kapper – gemiddeld 150 euro
Ringen – gemiddeld 1000 euro
Trouwkaarten – gemiddeld 200 euro
Trouwauto – gemiddeld 400 euro
Bruidsboeket – gemiddeld 250 euro
Muziek (band) – gemiddeld 1000 euro
Daggasten – Koffie, gebak, borrel en diner 1500 euro (uitgaan van 30 personen)
Feestavond – hapjes en onbeperkt drinken 3.000 (uitgaan van 100 personen)
Fotograaf + fotboek – 1.500 euro

Gemiddeld 11.500 euro

Hoe kan ik een bruiloft goedkoper maken?
Als je budget voor je bruiloft wat minder groot is dan zijn er een aantal tips die je bruiloft goedkoper kunnen maken:

1. Trouw op een maandag. Trouwen is bij veel gemeenten dan gratis
2. Vraag een vriend/familie om de foto’s te maken
3. Kies niet voor een dure trouwauto, maar huur bv een oude Mini
4. Geef het feest gewoon thuis ipv op een feestlocatie
5. Nodig alleen familie en echte vrienden uit
6. Koop 2e hands trouwkleding (is vaak maar 1 keer gedragen)

Nu hoop ik natuurlijk dat ik in de toekomst leuke (budget) tips kan delen hier.. ;)

Een vraag voor de verloofden onder ons; hoe ver (of dicht bij) in de toekomst ligt jullie trouwdatum?
Aan de getrouwden onder ons; hoeveelste jubileum jaar wordt 2015 voor jullie?

Start planning, but never stop dreaming!

One thought on “Trouwbudget

  1. ow lieve bec waar heb je me in gesleept?
    ik eil een nieuw podium sterker: heb dat nodig.
    maar vind deze site zo onhandelbaar tot nu toe.
    ligt dat aan mij?
    moet ik met geduld ontdekken of zo?

    jeemig, wat was Punt. toch simpel. deed precies wat je vroeg en opdroeg.

    ik word oud denk ik. ]
    want ik heb heimwee. geloof ik.

Leave a Reply

