Na de eerste operatie

Ten eerste wil ik een feitje (foutje, haha) uit mijn vorige logje corrigeren. Namelijk, dat ik niet op een maandag, maar dinsdag naar de EHBO ben gegaan. Dinsdag 15 september dus. Nu ik dit recht heb gezet, kan ik verder met het verhaal.

Woensdags hadden we het gesprek met al die artsen, waar ik kreeg te horen dat (een deel van) de tumor kwaadaardig was. Het deel wat er al een jaar of tien had gezeten, was niet “kwaadaardig”, hoewel het waarschijnlijk wel veel negatieve effecten op mijn psyche en gedrag heeft gehad. Zo flauw.

Hoe nu verder? Doordat de eerste operatie met spoed gedaan moest worden, kon ik geen contrast vloeistof meer innemen. Sowieso niet, want ik was al niet meer bij kennis. En doordat ik geen contrast vloeistof had kunnen innemen, konden ze niet alles weghalen de eerste operatie. Dus, besproken we in het gesprek, er was een tweede operatie nodig. Liefst zo spoedig mogelijk. Niet deze vrijdag, maar de vrijdag er op al!

Gelukkig mocht ik de dag erop, donderdag dus, al naar huis. Sjoerd kwam natuurlijk weer, met zijn -niet meer mosgroene- witte Nintendo auto’tje en ook mijn broer kwam die ochtend al op bezoek. Mijn broer bleef al die tijd aanwezig, dat was erg fijn. Om drie uur moest ik nog een laatste MRI scan laten doen, als voorbereiding op de volgende operatie. Daarna mocht ik (eindelijk) lekker naar huis!

Veel weet ik er verder niet meer van, behalve dat het fijn was om weer thuis te zijn en dat, toen iedereen weg was, Sjoerd en ik samen Frozen hebben gekeken.

Elsa-and-Anna-hug-in-Frozen
Bron: http://www.blogs.disney.com

Vóór de operatie, eigenlijk sinds ik Frozen ken, associeerde ik mezelf met Anna. Nu was de eerste keer dat ik Frozen zag zonder mijn 1% albino plukje.. Dat is namelijk het deel waar de tumor zat. Waar mijn haar gemillimeterd is, voor de operatie. Een jaar of tien geleden, misschien wel meer, ik weet het niet meer precies.. verfde ik mijn haren rood/paars, maar was er één plekje waar de verf niet pakte. Een toenmalig klasgenootje, waarvan ik nu overigens ook kaartjes heb ontvangen, grapte toen: wat is dat, begin je al grijs te worden?! Maar nee hoor, het is gewoon een plukje zonder pigment. Of, zoals in Frozen, de plek waar ik ben geraakt.. Maar niet door de ijs krachten van mijn zus, maar door een goedaardige tumor. Waar afgelopen jaar een kwaadaardige tumor bij is gekomen.

De volgende dag, vrijdag, was ik helaas een beetje ziek. Of nouja, een beetje.. Ik had niet voldoende pijnstillers ingenomen en ik was flink aan het overgeven. En dat terwijl mijn job coach langs kwam. Mijn ouders waren er ook, en Sjoerd natuurlijk, en gelukkig was mijn job coach erg lief en begripvol. Ze zei hele lieve dingen en gaf me een heel fijn cadeautje: een zakje vol geluk. Een klein, doorschijnend zakje met daarin vier geluks-dingetjes, zoals een muntje en een boeddha beeldje. Dat deed me goed, ook al voelde ik me zo beroerd.

Zaterdag kwamen een vriendin uit Enschede (zij reed, ze kwamen met haar auto), een vriend uit Hengelo en mijn nicht uit Enschede bij me op bezoek. Ook dat was weer erg fijn, ze hebben alle drie iets in het Rebecca’s doe maar lekker mee bezoek boek geschreven/geplakt en we zaten lekker in de tuin in de zon.

Jan Reb Pat

Die week heb ik veel bezoek ontvangen en hebben Sjoerd en ik al wat kleine, fijne dingetjes gedaan samen. Zo bijzonder, om -bij wijze van- voor het eerst sinds tijden weer redelijk “zorgeloos” te kunnen genieten, hoewel ik wist dat ik een nare, dodelijke ziekte heb. Toch voel ik me veel optimistischer dan voordat ik wist dat ik ziek ben.

En die donderdag ochtend weer terug naar het ziekenhuis.. Voor de tweede operatie, mét contrast vloeistof dit keer.

3 thoughts on “Na de eerste operatie

  1. Wat zijn wij,trots op jou Rebecca.
    Jou woorden en schrijven, ontroering,verdriet, maar ook een glimlach, blijdschap, omdat jij samen met onze zoon Sjoerd dit allemaal met elkaar ondergaat
    deze boze rollercoaster ervaren .
    Liefs Cees & Jannie 💋💋

Leave a Reply

